Strategisch meerjaren beleidsplan

Relevante maatschappelijke ontwikkelingen

Onderwijs staat niet los van de maatschappij. Veel problematieken uit de samenleving raken direct of indirect het onderwijs en dus ook onze scholen. Voor een aantal problematieken uit de samenleving wordt de oplossing in het onderwijs gezocht. We proberen altijd mee te denken in het zoeken naar oplossingen, in het belang van onze leerlingen en medewerkers. We realiseren ons echter dat we niet overal een oplossing voor kunnen bieden.

In de huidige participatiemaatschappij wordt een steeds groter beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van burgers. De maatschappij wordt echter steeds complexer.


De maatschappelijke ontwikkelingen hebben ook invloed op de leerlingen van zowel het reguliere als het speciaal onderwijs. De complexiteit van de ondersteuningsvragen van leerlingen neemt toe. Steeds meer leerlingen komen thuis te zitten. Tevens is een achteruitgang te zien in het niveau van taal en rekenen.


In Nederland heeft ieder kind recht op onderwijs en ontwikkeling. Vanuit de overheid wordt dan ook ingezet op inclusief onderwijs, waarbij leerlingen zo veel mogelijk in het reguliere onderwijs, thuisnabij onderwijs volgen. Wij zien het als onze maatschappelijke taak om bij te dragen aan passend onderwijs.


De maatschappelijke ontwikkelingen raken echter ook de onderwijsorganisatie. Ondanks het overheidsbeleid, neemt het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs momenteel alleen maar toe. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het een uitdaging om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden om deze leerlingen te onderwijzen en te begeleiden. Dit vraagt om creatieve oplossingen. In de komende planperiode gaan we hiermee aan de slag met behulp van het focuspunt ‘Anders organiseren’.

Terug naar de homepage

Onderwijs staat niet los van de maatschappij. Veel problematieken uit de samenleving raken direct of indirect het onderwijs en dus ook onze scholen. Voor een aantal problematieken uit de samenleving wordt de oplossing in het onderwijs gezocht. We proberen altijd mee te denken in het zoeken naar oplossingen, in het belang van onze leerlingen en medewerkers. We realiseren ons echter dat we niet overal een oplossing voor kunnen bieden.

In de huidige participatiemaatschappij wordt een steeds groter beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van burgers. De maatschappij wordt echter steeds complexer.


De maatschappelijke ontwikkelingen hebben ook invloed op de leerlingen van zowel het reguliere als het speciaal onderwijs. De complexiteit van de ondersteuningsvragen van leerlingen neemt toe. Steeds meer leerlingen komen thuis te zitten. Tevens is een achteruitgang te zien in het niveau van taal en rekenen.


In Nederland heeft ieder kind recht op onderwijs en ontwikkeling. Vanuit de overheid wordt dan ook ingezet op inclusief onderwijs, waarbij leerlingen zo veel mogelijk in het reguliere onderwijs, thuisnabij onderwijs volgen. Wij zien het als onze maatschappelijke taak om bij te dragen aan passend onderwijs.


De maatschappelijke ontwikkelingen raken echter ook de onderwijsorganisatie. Ondanks het overheidsbeleid, neemt het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs momenteel alleen maar toe. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het een uitdaging om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden om deze leerlingen te onderwijzen en te begeleiden. Dit vraagt om creatieve oplossingen. In de komende planperiode gaan we hiermee aan de slag met behulp van het focuspunt ‘Anders organiseren’.

Terug naar de homepage
Share by: